Kwaliteit wordt meestal gedefinieerd volgens DIN EN ISO 9000. Een specifiek object moet aan verschillende kenmerken voldoen om aan de kwaliteitsrichtlijnen te voldoen.
Dit is geen wet, maar een richtlijn waaraan men zich moet houden.
Met betrekking tot de aard van een eenheid zijn er bepaalde kwaliteitscriteria waaraan deze moet voldoen.
Maar waar gaat dit allemaal over?
Wat zijn de kwaliteitscriteria voor ons?
Kwaliteitsmanagement is een belangrijk onderdeel in verschillende industrieën. Er moet immers ook klanttevredenheid worden bereikt.
Er zijn dus ook bepaalde kwaliteitsrichtlijnen die ervoor zorgen dat een product of dienst toegankelijk is voor potentiële klanten.
Zo is er bijvoorbeeld de beoordeling, een materieel oordeel dat een persoon velt over een bepaald product.
Tegelijkertijd dient deze richtlijn om de producten te verbeteren, zodat klanten niet afnemen door slechte beoordelingen.
Klantenbeoordelingen maken ook deel uit van de kwaliteitscriteria.
Klantenbeoordelingen (testimonials) zijn meestal verslagen van ervaringen die zijn opgedaan op een bepaald gebied.
Zulke verslagen zijn vaak te vinden op het internet, waar klanten bijvoorbeeld zeggen of ze een product goed of slecht vinden.
Dit is ook een maatstaf waaraan bepaalde kwaliteitsnormen kunnen worden afgemeten en sommige normen moeten naar aanleiding daarvan worden aangepast.
Het aantal aankopen is ook een belangrijk onderdeel van het geheel. Zo bepaal je immers hoe goed een product presteert.
Als er niet veel kopers zijn, dan moeten we ons afvragen waarom dit het geval is.
Houd je je strikt aan alle criteria? Of is het product over het algemeen niet volwassen genoeg?
Dit kan allemaal, het aantal aankopen is erg belangrijk.
Producten die voldoen aan de kwaliteitsrichtlijnen hebben ook een keurmerk.
Dit wordt omschreven als een grafisch of geschreven productlabel dat is ontworpen om een verklaring af te leggen over het product. Het kan ook veiligheidsmaatregelen en milieukenmerken aangeven.
Je kunt bijvoorbeeld ook herkennen of een product ecologisch is. Sommige klanten kopen ook op basis van deze criteria.
Een keurmerk geeft schriftelijk of grafisch aan of een product voldoet aan de veiligheids- en kwaliteitscriteria.
Redenen voor kwaliteitsrichtlijnen
Het succes van een bedrijf wordt in de eerste plaats bepaald door de kwaliteit. Hierdoor kun je concurrerend blijven op de markt en winst maken.
Kwaliteit is belangrijk voor klanten.
Naleving van de richtlijnen vergroot het aantal klanten.